Ebben a fura, posztmodern világunkban lassan már hozzászokunk ahhoz, hogy a szavaknak semmiféle ereje nincs. A politikusok egyfolytában hazudnak, a szakértők naponta ellentmondanak önmaguknak, és valahogy minden kezd súlytalanná válni.
De eközben a vállalkozásoknak hitelesen kell vállalniuk a mondanivalójukat. Ők többnyire a szövegírás révén próbálnak érvényesülni az online marketingben, de a cégek is érzékelik, hogy egy hitelességét vesztett, bizalmi válságban lévő világban lehetséges, hogy egyre kevésbé éri meg hitelesnek maradni.
Szövegírási trendek egy silányuló világban
A cégek óriási többsége természetesen kitart, az online marketingben és magában az ügymenetben is a korrektségre és etikára alapozzák a napi rutinjaikat, de ha megjelenik a piacukon egy-egy könnyebb utat választó konkurens, akkor bizony sokaknak megfordul a fejében az, hogy elcsábulnak ők is erre a könnyebb útra.
Ilyenkor az online marketingben elindul az adott piacra jellemző szövegírási al-ágazatban a felüllicitálási és a szöveges tartalmat érintő elsilányulási verseny. A szövegírásban is az a trend jelenik meg ilyenkor, hogy már nem fontos, hogy mondjon valamit a szöveg, nem fontos, hogy egyedi legyen a tartalom, hanem az a fontos, hogy virális legyen és kattintsanak a „népek”. Mert a kattintás uralma a pillanat uralma is egyben.
Ennek legfőbb tünete az, amikor egy kaptafára készülő cikkek garmadái árasztják el a szektort, és akárhová nézünk, mindenhol ugyanazt a tartalomstruktúrát és ugyanazt a mondanivalót találjuk: és ezzel gyakorlatilag a semmi tombolását.
Másik tünet az, amikor ugyanazzal a 6 tuti tippel, 11 döbbenetes ténnyel és 39 leleplező információval találkozunk minden versenytársnál. Pedig egy-egy iparág nem írható le 6 tuti tippel, sem 11 döbbenetes ténnyel! Kellenek a komoly, mélyreható, tartalmas szövegek, mert ezek tanítanak, edukálnak, gondolatokat formálnak és vásárlókat konvertálnak.
A szövegírás kreativitásának alkonya?
A szövegírás egy kreatív tevékenység, és ha tényleg megvalósul a kreatív szövegírás (copywriting), akkor az olvasóban is bekapcsolnak a kreatív folyamatok. A kreatív ember boldog ember. A kreatív világ boldog világ. Ha leszokunk arról, hogy a szövegírás kreativitással párosuljon, és helyette marad a puszta majmolás, akkor az olvasók kreativitása is elmarad, így végérvényben a világ egy üres, és felesleges hely lesz.
A szövegíróknak kell megállítaniuk a folyamatosan romló szövegírási trendek eluralkodását! A szövegírás reneszánszát éljük, de még soha nem fenyegette nagyobb veszély a minőséget, mint most, a szövegíráshoz való hozzáférés könnyűvé válásakor.
A szövegírás küldetése
Kell, hogy tétje legyen a mondanivalónak és ennek az a kulcsa, hogy nem engedjük az ingerküszöbök teljes megszűnését, és a propagandisztikus mondanivalók zökkenőmentes beszivárgását a társadalmak tudatába, hanem megmaradunk a minőségi szövegírás mellett, és ezzel arra szoktatjuk az olvasókat, ami az ember legnagyobb vívmánya: gondolkodásra! Ettől a szövegírói küldetéstől a világ nem biztos, hogy egy csapásra jobb lesz – mielőtt még valaki rózsaszín lányregénybe képzelné magát – de a rosszabbá válásának és az entrópiának a folyamatát lelassíthatjuk. A többit pedig rábízhatjuk a társadalom többi tagjára, hogy ők is vegyék ki a részüket a világ jobbá tételéből!
Vidi Rita