Azok a lakóterületi utcák, ahol legfeljebb 30 km/h-val lehet csak közlekedni, az emberek számára biztonságosabbak, zöldebbek és élhetőbbek, más szóval életre szólóbbak. Ezért az ENSZ a Global Road Safety Week kezdeményezése keretében arra szólítja fel a döntéshozókat, hogy ahol emberek és főként gyerekek laknak, járnak, játszanak, ott korlátozzák egységesen a sebességhatárt 30 km/h-ra. – olvasható a WHO honlapján.
Milyen előnyei vannak a 30 km/h-s sebességkorlátozású utcáknak?
Biztonság és egészség
A 30 km/h-s sebességkorlátozás megvédi a legkiszolgáltatottabbakat: az időseket, a gyerekeket, fogyatékkal élőket, nehezen mozgókat, természetesen a gyalogosokat, kerékpárosokat – de még a kisállatokat is (szerk. hozzáfűzése). A 30 km/h-s korlátozás segít megelőzni a közúti balesetek esetén a halálozást, és egyébként pedig segíti az ott élők fizikai aktivitását, hiszen az ilyen utcákban nagyobb kedvvel sétálnak-kerékpároznak az arra, vagy pont ott lakók.
A 30 km/h-s utcák zöldebbek
A sebességkorlátozás támogatja a széndioxid-kibocsájtás mentes közlekedési formákat, úgymint gyaloglás, kerékpározás, rollerezés, és ez által csökkenti az autófüggőséget, mely járművek tudvalevően hozzájárulnak a széndioxid kibocsájtáshoz. A közvetlen környezet védelmében az embereknek biztonságos, alacsony sebességű utcákra van szükségük, mert ez ösztönzi a fenntartható közlekedési lehetőségeket. A növényzet életerősebb, alacsonyabb a szálló por mennyisége.
Élhetőbb utcák
Mindezek összességükben azt jelentik, hogy azok az utcák, ahol lelassul a közlekedés, illetve ilyetén módon az autósok számára egyáltalán nem vonzó azokon az azokon a környékeken való autóval közlekedés, élhetőbbé, emberközelibbé teszik a lakókörnyezetet. Ez az autósoknak is érdekük.
Mit szólsz hozzá?
Támogatnád vagy elvetnéd ezt az ötletet?